Räckvidd och läsarprofiler

Nå flest med våra kanaler!

Du når flest i vår region med hjälp av Barometern-OT och barometern.se.

Längre ner på sidan visar vi läsarprofil på Barometerns läsare och besökare till sajten.

  • Så här stor andel i regionen kan ni nå med Barometern-OT

    Räckvidd unika personer som läser Barometern-OT och/eller besöker sajten. Samma person räknas bara en gång. Varje unik besökare är oftast aktiv på flera plattformar.

    Källa: Sifo Orvesto 2018. Målgrupp A-region 19 Oskarshamn och 20 Kalmar/Nybro. Daglig räckvidd print och genomsnittlig veckoräckvidd digitalt.

    Barometern-OT i jämförelse med andra medier i regionen

    Print & digitalt BA-OT: Räckvidd unika personer som läser våra tidningar och/eller besöker sajterna. Samma person räknas bara en gång. Varje unik besökare är oftast aktiv på flera plattformar.

    Digitalt BA-OT: Räckvidd unika personer per vecka. Desktop plus mobil. Samma person räknas bara en gång.

    Print BA-OT: Räckvidd unika personer per dag. Samma person räknas bara en gång.

    Källa: Sifo Orvesto 2018. Målgrupp A-region 19 & 20.

    Barometern-OT:s läsare

    Kontakter: Totala summan av läsare av tidningarna och besökare på sajterna oavsett om det är samma personer.
    Personer: Antal unika personer som läser tidningarna och/eller besöker sajterna. Samma person räknas bara en gång.
    Print: Antal unika personer per dag som läser våra tidningar. Samma person räknas bara en gång.
    Digitalt: Antal unika personer per vecka. Desktop plus mobil. Samma person räknas bara en gång.

    Källa: Sifo Orvesto Helår 2018.

    Trovärdighet

    Ju trovärdigare innehåll en annons omges av, desto högre blir också annonsens trovärdighet, visar den årliga undersökningen ADTRUST från NewsMediaWorks.

    Nettoförtroende för innehåll & annonser

    Källa: NewsMediaWorks ADTRUST 2018.
    Nettoförtroende = Andel som håller med (5-7 av 7) minus andel som inte håller med (1-3 av 7).

    Hemmaplan

    Räckvidd med Barometern-OT per kommun

    Print: Barometern-OT. Unika personer per dag. Samma person räknas bara en gång.
    Print och digitalt: Barometern-OT och barometern.se. Unika personer som läser våra tidningar och/eller besöker sajterna. Samma person räknas bara en gång. Varje unik besökare är oftast aktiv på flera plattformar.
    * = Få intervjupersoner i kommun för att vara helt statistiskt säkerställt.

    Vi når de unga

    Räckvidd olika medier i åldern 16-29 år i vår region

    Print och digitalt: Barometern-OT och barometern.se. Unika personer som läser våra tidningar och/eller besöker sajterna. Samma person räknas bara en gång. Varje unik besökare är oftast aktiv på flera plattformar.
    Digitalt: barometern.se. Unika personer per vecka. Desktop plus mobil. Samma person räknas bara en gång.
    Print: Barometern-OT. Unika personer per dag. Samma person räknas bara en gång.

    Nu når vi fler än någonsin

    Sanningen är att vi nu når fler än någonsin. Detta tack vare att vi har flera kanaler men framförallt för att intresset för god lokal journalistik är fortsatt stort.

    Diagrammet visar den totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.

    Källa: Sifo Orvesto 1999 och 2018.

    Vikten av att synas i lokal morgontidning

    Morgontidningen har hög trovärdighet, vilket också omfattar dig som annonsör och dina annonser. Läsarna har en mer positiv inställning till annonser i morgontidningen än i många andra medier.

    Andel ganska eller mycket positiva till reklam i dessa medier

    Källa: Sifo Orvesto 2018.

    Öka din räckvidd – vi hjälper dig

    Repetition och tillskott är dubbel vinst!

    Med flera införanden och marknadsföring i fler kanaler ger din annons eller kampanj ett större intryck hos mottagaren. Dessutom når du nya läsare med fler införanden och tillskott i flera kanaler.

    Källa: Sifo Orvesto 2018

  • Hur ser våra tidningsläsare ut?

     Ålder
    Boendeform
    Sysselsättning
    Kön
    Hushållsstorlek

    Annonsera i Barometern

    Hur ser våra webbesökare ut?

     Ålder
    Boendeform
    Sysselsättning
    Kön
    Hushållsstorlek

    Bannerannonsering i Kalmar

  •  

    Källa: Sifo Orvesto konsument och Orvesto Internet. Helår 2018.